Bälinge/Björklinge 71 km

Cykla upp på gamla banvallen för järnvägen från Enköping, sväng vänster på Hällbygatan mot Hällby, åk under Bärbyleden och sväng 100 meter senare höger förbi odlingslotterna, över LIbrobäck, under järnvägen och förbi Husbyborgs kolonilotter. Sväng vänster på Gamla Börjevägen. Sväng höger i fyrvägskrysset, mot Broby och Börje IP. Nere i Broby, sväng vänster in på asfaltsväg mot Ekebyboda. kör hela tiden rakt fram, trots att en vägskylt säger att det är återvändsgränd, strunta i avtagsvägar till vänster. Asfalten övergår i grusväg. Kör den tills du till sist kommer till en uppförsbacke i en vänstersväng, vid en gård, Klinta.. Fortsätt sedan på traktorväg åt höger nerför en backe i en dalgång mot Altuna. Efter Altuna, fortsätt höger mot Åkerby kyrka och väg 272, korsa den och fortsätt rakt fram mot Forkarby. Sväng vänster in på grusväg vid en skylt där det står Åkerby kyrka (som du kom ifrån). Till sist kommer du fram till Bälinge/Åloppe. (På kartan ser rutten ut att gå bredvid vägen men bortse från det). Sväng vänster in på asfaltsväg förbi Åloppe. Kör mot Åkerlänna, förbi Edenhof golfklubb, Ca 1,5 km efter golfklubben, sväng höger mot Broddbo. I en trevägskorsning, sväng höger mot Broddbo. Kör Harbovägen mot Björklinge, sväng vänster in på Ramsjövägen. Kör in på vägg 600 och följ den 100 meter till Genvägen. Sväng höger och cykla ner till Sätunavägen. Sväng vänster upp mot herrgården.Sväng höger efter herrgården, runt toppen av Långsjön och sen första till höger mot Vansta. här brukar jag stanna och fika vid en liten bro om jag inte redan har gjort det, en km före Sätuna gård, vid stubben, se bildgalleriet.

Efter 1 km sväng höger mot Sandbro, Framme i Sandbro, tag cykelvägen mot vänster och sväng sen höger mot Ärentuna kyrka. Efter kyrkan,  .  kan du köra rakt fram efter kyrkan, vid en granhäck, mot Fyrisvall. Följ grusvägen mot gården Fyrisvall. Vid gården, tag vänster och cykla en grusväg över åkrarna mot E4:an som man kan cykla under. Man kommer ut på väg 290 vid rondellen i Storvreta,(Det finns en bro vid Fyrisvall gård, som jag cyklat över men nu sitter det en skylt, PRIVAT vilket gör att man inte törs använda den längre. Alternativ väg efter Ärentuna kyrka när du är framme vid häcken, är att du svänger höger, till gamla E4:an och tar vägrenen hem.)

Tag cykelvägen i rondellen och cykla under motorvägen, mot Uppsala, via Fullerö. Resten av vägen in mot Uppsala är det bara att följa cykelvägen.