Fjällnora lång 60 km

Denna cykelväg tar sin början i hörnet Stålgatan/Södra Slavstavägen. Hur man tar sig hit är naturligtvis beroende på var man bor, själv försöker jag korsa stan utan alltför många trafikljus.

Slavstavägen leder till korsningen med Almungevägen, som du korsar och cyklar rakt fram. Runda kyrkan i Danmarks by och fortsätt mot Linnes Hammarby. Efter en skarp högersväng runt en gammal lada är det cirka 500 meter till en grusväg till vänster som är avstängd för motortrafik. Sväng in här. Denna grusväg leder till SLU:s djuranläggning.. Runda SLU  åt höger och fortsätt på grusvägen mot Lagga.

Denna  grusväg mellan danmarksvägen och Lagga cyklar man endast för att slippa cykla på Östunavägen, med all dess trafik. Denna grusväg är i princip spikrak och den väljer man om man tycker om ovanliga vägar, obefintlig trafik och ett landskap som påminner om Ukrainas slättland…

Väl i Lagga cyklar man förbi kyrkan och fortsätter sen vägen rakt fram. Efter 5 km svänger asfaltsvägen till höger men man fortsätter rakt fram på grusvägen mot Risberga gård. (I tidgare versioner skulle man passera Risberga och fortsätta till en väg vid en skjutbana som gick upp i skogen men jag har ändrat väg: Vägen vid Risberga är inte stängd med bom. Om en olycka händer på en bommad väg kan blåljusfordon få svårt att ta sig fram. Dessutom är skjutbanevägen förstörd av skogsmaskiner...) Sväng vänster in på körvägen upp på gården. Kör förbi lagårdsbygnader och kör denna väg  tills du kommer till en korsning efter 1 km. Sväng höger. Följ vägen ytterligare 1,2 km och sväng höger. Efter ytterligare 1 km svänger du höger igen. Följ vägen 2.7 km och håll vänster. Efter ytterligare 1 km kommer du till en triangelformad korsning. Tag vänster.

Efter ytterligare 500 meter kommer en fyrvägskorsning. Även här håller du vänster.

Efter 850 meter svänger du höger. Efter 700 meter, fortsätt rakt fram i mötet med en mindre väg.

Vid en vändplan, fortsätt på vägen för skogsfordon rakt fram. Denna väg leder så småningom fram till en by. Fortsätt vägen fram ca 3 km tills du så småningom kommer till Fjällnora. Sväng in på gångvägen till vänster vid campingplatsen så kommer du direkt upp till serveringen.

Efter fika och bad cyklar man vanliga vägen förbi parkeringen ut på asfaltsvägen mot Almungevägen. Efter 1,8 km, när du cyklat en lång högersväng och sen en lång vänstersväng och befinner dig på en höjd i en ny högersväng, finns en avtagsväg till vänster, bredvid den ett 15-tal brevlådor och ett järnstaket. Följ staketet och där det går in i skogen finns en stig. Cykla in på den och följ den genom vackra Fjällbo. Korsa Lännakattens sträckning och håll direkt till vänster på en grusväg som följer järnvägen. Denna väg leder så småningom till Almungevägen. Kliv av cykeln och gå dessa 100 meter och sväng sedan vänster igen, in mot gamla stiftsgården Breidagård och Marielund.

Cykla genom Marielund och vid korsningen efter byn svänger du höger mot Funbo.

Korsa Almungevägen rakt fram, följ grusvägen över en gammal bro, cykla förbi kyrkan och kör rakt fram på en liten asfaltsväg mot Gråmunkehöga.

Följ sedan skyltarna mot Norrhällby, cykla förbi herrgården Halmbyboda och framme i Norrhällby svänger du vänster mot Vaksala kyrka och Uppsala.Vill du se förklarande bilder på vägen hem från Fjällnora, kolla galleriet för Fjällnora kort.

Vill du välja en svårare väg hem till Uppsala kan du välja kartan Fjällnora-Uppsala.