Wiks slott, 70 km

Ny sträckning 2021-05-29
OBS, krävande. En stor del av vägen från Jumkil till Wik går i västlig riktning och det kan blåsa motvind hela den vägen...

Cykla Hällbygatan, sväng höger mot Hällby in på grusväg, åk under Bärbyleden och sväng 100 meter senare höger förbi odlingslotterna, över LIbrobäck, under järnvägen och förbi Husbyborgs kolonilotter. Sväng vänster på Gamla Börjevägen. Sväng höger i fyrvägskrysset, mot Broby.  i Broby, sväng kör in på asfaltsväg mot Ekebyboda. kör hela tiden rakt fram, trots att en vägskylt säger att det är återvändsgränd, strunta i avtagsvägar till vänster. Asfalten övergår i grusväg. Kör den tills du till sist kommer uppför en backe i en vänstersväng, vid en gård, Klinta.. Fortsätt sedan på traktorväg åt höger nerför en backe i en dalgång mot Altuna. Sväng höger och sen vänster efter 200 meter. Kör mot Jumkils kyrka. Fortsätt vägen mot Vänge. I Vänge, kör under väg 272 och fortsätt framåt.Passera Hagby kyrka, Focksta kvarn och fortsätt mot väg 55. Korsa denna och sväng direkt mot höger.Sväng vänster efter ca 1,5 km, där vägen svänger vid en gård. Brant nerförsbacke. Kör förbi en gammal kvarn och uppför en backe. Efter 400 meter, sväng vänster mot Tibble. Fortsätt vägen tills du kommer till avtagsvägen mot Wiks slott. Sväng vänster och för fram till slottet.

Efter fika och ev bad kör du nerför backen, men redan efter 30 meter svänger du höger in på tunet på en gård. Snett upp till vänster går en grusväg som man kan cykla på, Den tar dig tvärs över fälten till vägen till Dalby. Sväng höger. Efter ca 800 meter, sväng höger mot Västeråker, Dalby. Framme i Dalby, kör vänster, runda viken och sväng höger mot Hammarskog Kör in i skogen vid Hammarskog, följ RÖD markering. Se bilderna för bättre beskrivning. Framme vid Asfaltsvägen (ska du egentligen köra in på Stabby gård och vidare in i skogen) VINTERN 2021 HAR KOMMUNEN GJORT EN NY CYKELVÄG FRÅN ASFALTSVÄGEN TILL EKENSBERG. MAN SKA INTE LÄNGRE CYKLA/GÅ ÖVER STABBY GÅRD UTAN FÖLJA DEN GRUSADE CYKELVÄGEN TILL HÖGER OCH SEDAN UPP MOT LURBO. FÖLJ CYKELVÄGEN TILL DU KOMMER TILL EKENSBERG. SE SÄRSKILT BILDGALLERI FÖR DENNA VÄG. OBS KARTAN ÄR EJ UPPDATERAD. FÖLJ BILDERNA OCH TEXTEN.

Framme vid Ekensberg svänger du vänster och lämnar röd markering. Kör grusvägen fram till Hågaby.