Fjällnora, kort

Den här vägen till Fjällnora har jag beskrivit som kort men den är ändå runt 5 mil, beroende på var man börjar. Man kan cykla  Östunavägen men den är väldigt trafikerad. Jag väljer därför att starta i Stadsträdgården, cykla längs Fyrisån som jag korsar vid nya vindbron. Cykla förbi Kungsängens gård och sväng höger in på cykelbanan mot Sävja. Framme vid livsmedelsbutiken cyklar du till vänster under vägen in i Bergsbrunna. Följs Skogsvägen till dess slut vid järnvägsövergången, men cykla inte över där utan sväng höger innan järnvägen in på Södra Banvägen. Asfalten går över i grus och när den svänger höger vid ett gult hus åker du mot huset men svänger sedan vänster ned på en gång/cykelstig som går till höger om järnvägen. Stigen är skyltad Lunsentorpet/Flottsund. När du kommer fram till en gammal undergång under järnvägen cyklar du igenom där och följer vägen till första korset 500 hundra meter bort. Håll höger in på asfaltsvägen där och följ vägen tills du kommer till en gård på höger sida, med en diseltank vid vägen. Sväng vänster in på en grusväg, Följ den till nästa gård vid en korsning. Vid lämna-företräde skylten svänger du vänster och åker sen några hundra meter och svänger sen höger ut på Östunavägen.

Efter Mora Stenar svänger man vänster mot Lagga där man cyklar förbi kyrkan och sen nerför en lång vänstersväng, förbi en bondgård. Efter 1,8 km från kyrkan svänger en grusväg in mot Eda. Sväng vänster här, uppför en backe. Strax kommer man till en liten vacker sjö med sevärda röda näckrosor. Fortsätt mot Eda och kör mot lägergården. 15 meter till vänster om  infarten till lägergården går en skogsstig in i skogen. Följ den. (OBS man kan vara tvungen att kliva av cykeln och gå till Norreda torp). Efter ca 100 meter sammanstrålar den med Upplandsleden. Efter några hundra meter kommer man till studentkårens Norreda torp, en samling hus. Kör nerför en liten backe och vänster ut på körvägen norrut. Efter ca 500 meter, när man kommer ut ur skogen och har öppen mark till höger, svänger man tvärt höger (lätt att missa! om du inte svänger här hamnar du förr eller senare i Marielund...) in på en liten skogsstig, som även den sammanstrålar med Upplandsleden efter 75 meter. Man kommer till en vägvisare som anger två vägar till Fjällnora: ta den högra, ner mot vattnet. Efter 100 meter kommer man till spången över sundet mellan Norrsjön och Ramsen. Stanna och njut. Fortsätt sedan längs Upplandsledens sträckning. (OBS du kan vara tvungen att kliva av cykeln och promenera ca 200 meter) Efter några hundra meter i oländig uppförsbacke med mycket rötter, kommer man till  en stig som går till höger. Man passerar just då under en elledning. Stigen till höger leder efter ca 100 meter fram till en privat grusväg som leder till en sommarstuga som är synlig från spången. Ta denna grusväg till vänster, bort från stugan. Efter några hundra meter passeras en bom och efter ytterligare några hundra meter svänger man vänster ut på en större grusväg. Följ denna ca 2,5 km till södra infarten till Fjällnora. Ta stigen som går från campingplatsen upp mot herrgården.

(Självklart kan du även följa Upplandsledens sträckning vid elledningen. Efter ca 5-600 meter kommer du ut på samma bilväg som ovan men leden är svår att cykla på och du kan räkna med att få gå med cykeln. Däremot passerar man ett vindskydd med vacker utsikt över sjön så det hela handlar om vad man prioriterar under sin cykeltur...)

Efter fika och bad cyklar man den vanliga vägen förbi parkeringen ut på asfaltsvägen mot Almungevägen. Efter 1,8 km, när du cyklat en lång högersväng och sen en lång vänstersväng och befinner dig på en höjd i en ny högersväng, finns en avtagsväg till vänster, bredvid den ett 15-tal brevlådor och ett järnstaket. Följ staketet och där det går in i skogen finns en stig. Cykla in på den och följ den genom vackra Fjällbo. Korsa lännakattens sträckning och håll direkt till vänster på en grusväg som följer järnvägen. Denna väg leder så småningom till Almungevägen. Kliv av cykeln och gå dessa 100 meter och sväng sedan vänster igen, in mot gamla stiftsgården Breidagård och Marielund.

Cykla genom Marielund och vid korsningen efter byn svänger du höger mot Funbo.

Korsa Almungevägen rakt fram, följ grusvägen över en gammal bro, cykla förbi kyrkan och kör rakt fram på en liten asfaltsväg mot Gråmunkehöga.

Följ sedan skyltarna mot Norrhällby, cykla förbi herrgården Halmbyboda och framme i Norrhällby svänger du vänster mot Vaksala kyrka och Uppsala.

Känner du för en utmaning kan du välja kartan Fjällnora-Uppsala för en lite svårare väg hem.