Fjällnora-Uppsala, svår att hitta, svår att cykla

Den här vägen börjar sydost om Fjällnora. Man cyklar ner till campingen vid skogsbrynet och svänger höger söderut. Efter 800 hundra meter kommer en avtagsväg. Här svänger man vänster. Följ denna väg drygt 2 km. Sväng sedan till vänster. (om du fortsätter rakt fram kommer du till ett säteri med privata vägar. Bäst att undvika)
Sväng höger efter 730 meter och följ sedan grusvägen 870 meter till en fyrvägskorsning. Sväng vänster in på asfaltsväg och cykla mot Länna. Distansen är 3.3 km. Passa gärna på att bada i Lötsjön. Följ skylten.
Framme i Löten svänger du vänster in på Almungevägen, riktning Uppsala.Redan efter 190 meter svänger du höger in på Ältvägen. Cykla denna mot Ältsjön 760 meter. Nu är du framme vid en orienteringstavla och vägen övergår i stig. Följ stigen rakt fram, längs med sjön, 620 meter. Sväng höger och lämna strandstigen. Efter ca 50 meter kommer du fram till en vändplats och en grusväg. Följ den 1.1 km tills du kommer till en sväng vid en lada. Sväng höger. Fortsätt denna grusväg rakt fram hela tiden i 3.3 km. Strunta i avtagsvägar till höger. Du kommer att cykla förbi en telefonmast på din högra sida. Till sist kommer du fram till en korsning med ett antal brevlådor. Sväng vänster här och cykla mot Frötuna gård, 2,75 km. Med herrgården till vänster, cykla rakt fram, västerut, genom en allé. .Efter 780 meter kommer du till en korsning med en asfaltsväg. Fortsätt cykla rakt fram. Följ asfalten 4.7 km tills du kommer till en fyrvägskorsning. Sväng höger och cykla 1,45 km. Sväng vänster mot Åkerby.
Efter 620 meter, sväng höger in på en grusväg som har en återvändsgrändsskylt. Cykla förbi den och fortsätt rakt fram 1.3 km. Sväng upp på en grusväg in i skogen. Efter 770 meter slutar vägen vid en vändplan. I högra övre högra hörnet börjar en stig. Cykla in där och följ stigen ca 100 meter. Här kommer en stigförgrening. Sväng höger och följ rödmarkerad stig. Obs,  mycket rötter denna bit och vid blött väder är det lerigt och svårt att ta sig fram. Du kan behöva leda cykeln. Efter 1 km kommer du till en asfaltsväg. Efter 100 meter sväng vänster in på en grusväg och cykla upp till villaområdet. Följ Svia Byväg och sväng sen vänster in på Stamvägen. Följ Stamvägen genom hela samhället och sen Skölsta byväg när vägen går över i grusväg vid en gård följer du grusvägen rakt fram. Efter 1.3 km cyklar du under E4:an.
För att se googlekarta; klicka på länken